Fascinerende verhalen over gezonken schepen

We heten je van harte welkom bij dit boeiende artikel over de mysteries van de zee. Althans, de mysteries over de schepen die ooit over die zeeën en andere wateren voeren. In dit artikel zullen we je een aantal van de meest indrukwekkende verhalen vertellen van gezonken schepen. Want, nee, niet alleen de Titanic is een verhaal over een heroïsche gebeurtenis die in de geschiedenis heeft plaatsgevonden. We zullen je horizon verbreden, je kennis vergroten en je laten fascineren over de kracht van water. Lees je gauw verder? We verzekeren je dat je al deze informatie niet wil missen!

#1 San José

Gezonken in: 1708
Reden zinking: de San José werd aangevallen door de Britse navy
Bijzonderheden: de goederen op het schip zouden vandaag de dag een waarde hebben van rond de 20 miljard dollar

Het gezonken schip genaamd San José, dat gelegen is voor de kust van Colombia en onderdeel was van de Spanish Armada de la Guardia de la Carrera de las Indias, is een intrigerend mysterie dat al eeuwenlang schatjagers en archeologen fascineert. Volgens de overlevering herbergt het wrak een ongelooflijke schat, met een geschatte waarde van miljarden dollars. Dankzij talloze zoektochten is de exacte locatie van het schip al in 2015 vastgesteld.

Sindsdien is het schip onderdeel van een groot vraagstuk, want wat moet er nu eigenlijk mee gebeuren. En, misschien nog wel een veel interessantere vraag, voor wie is de opbrengst van alles wat er in het schip zou liggen?

#2 HMS Guardian

Gezonken in: 1789
Reden zinking: tegen een ijsberg aan gevaren
Bijzonderheden: al ruim een eeuw voorafgaand aan de Titanic, voer de HMS Guardian tegen een ijsberg aan.

De HMS Guardian was een schip dat niet beladen was met honderden kanonnen, maar juist met vee, groenvoer en andere benodigdheden. Al deze goederen waren nodig bij Port Jackson, welke het zwaar hadden nadat de First Fleet was gearriveerd in januari 1788. De heenweg ging goed, de terugweg ook. Echter ging het bijna twee jaar later, in 1798 faliekant mis. De Guardian voer onder leiding van Kapitein Edward Riou naar Kaap de Goede Hoop om vervolgens naar Wales te gaan. Het noodlot sloeg toe toen ze tegen een ijsberg aan voeren. Ontzettend veel lading en bemanning van het schip gingen hierbij helaas verloren. Kapitein Riou heeft het overigens wel overleefd en werd zelfs naar aanleiding van zijn moedige optreden tijdens het voorval gepromoveerd. Helaas mocht zijn promotie niet van lange duur zijn, want in 1801 kwam Riou om het leven door de Denen tijdens de Slag om Kopenhagen, toen hij de HMS Amazon besteeg.

#3 Apistos

Gezonken in: 2000 jaar geleden
Reden zinking: storm
Bijzonderheden: het is niet echt

De Apistos kreeg zijn bekendheid door de Britse kunstenaar Damien Hirst. Hij houdt in 2017 een tentoonstelling dat draait om het verhaal van een slaaf genaamd Amotan. Amotan weet zichzelf van zijn slavenstatus uit te kopen en wordt een rijk en welvarend man. Ontzettend veel geld investeert hij in van alles dat je in het goud, zilver, brons en edelsteen kan aanschaffen.

Amotan heeft een schip genaamd Apistos en met dat schip wilde hij zijn eigendommen verschepen naar een eigen gebouwde tempel. Helaas komt het schip in een storm terecht en zal het zinken voor de kust van Oost-Afrika, waarna het pas 2000 jaar later zou worden ontdekt. En oh ja, een klein detail dat wel handig is om te vermelden: het is allemaal niet echt. Tientallen miljoenen dollars zijn gestoken in het juist reconstrueren van ‘vergane’ objecten, die in principe wel zo’n 2000 jaar oud zouden kunnen zijn. Archeologisch is het dus zo gek nog niet. Het betreft in ieder geval geen bestaand gezonken schip, maar heeft wel degelijk enige positieve invloed op de archeologie van vandaag.

Is een schip wel veilig?

Nu we drie gezonken schepen hebben besproken, vinden we het wel interessant om te bekijken of een schip wel een veilig vervoersmiddel is. Met name omdat er ook nu nog weleens berichten zijn van schepen die slachtoffer zijn van aanvaringen en andere drama’s die zich voordoen.

Dus, ja, het is inderdaad dat een groot schip kan zinken, hoewel dit absoluut niet vaak voorkomt. Mocht een schip van dergelijke kalibers in de problemen komen, dan is dat waarschijnlijk het gevolg van menselijke fouten, mechanische storingen, slechte weersomstandigheden, aanvaringen of schade door onzichtbare ‘obstakels’ in het water. Daarbij is het dan weer wel handig om te benoemen dat schepen zijn ontworpen met veiligheidsmaatregelen om het risico tot schade te minimaliseren. Van allerlei apparatuur verteld een kapitein of hij onder een brug door past, hoe de andere boten hem zullen passeren en of er bijvoorbeeld qua weer gevaar dreigt. In dat opzicht is een grote boot (dus niet een klein zeilbootje of iets dergelijks) nog wel veiliger dan dat jij in je auto stapt.

Conclusie

Hoewel de besproken, gezonken schepen uit het verleden ons herinneren aan de gevaren van de zee, maken de moderne scheepvaarttechnologieën en veiligheidsmaatregelen het reizen per schip over het algemeen veilig. Ondanks incidenten die kunnen optreden, blijft de maritieme industrie zich inzetten voor de veiligheid van passagiers en bemanning. Het is belangrijk om de risico’s te erkennen, maar ook om vertrouwen te hebben in de voortdurende verbeteringen en veiligheidsprotocollen die worden toegepast om de risico’s te minimaliseren en de veiligheid op zee te waarborgen. Klinkt alsof een cruisevakantie toch wel een goed idee is, nietwaar?

Vorige blog

Waar zit je lever en meer feitjes over de lever

Volgende blog

Colleen Hoover volgorde: alles op een rijtje