Als je een bedrijf hebt dan is de kans groot dat je een website hebt laten maken om jouw onderneming online te presenteren. Misschien heb je ook een webshop waar je producten verkoopt aan klanten in binnen- en buitenland. Dat betekent dat je de beveiliging van die website serieus moet nemen. Je kunt er niet op gokken dat het allemaal wel goed zal gaan. Hackers zijn slim en doortrapt en worden ook steeds vindingrijker met het bedenken van manieren om bedrijven of hun klanten te benadelen. Het is daarom zaak om ze altijd een stap voor te blijven.
Laat een IT scan uitvoeren
Bij een IT scan worden verschillende aspecten getoetst. Zo wordt er gekeken of de software die je voor je webshop gebruikt is geüpdatet en of deze goed werkt. Maar het is ook belangrijk om te weten of je niet onbewust de virtuele deur voor hackers wagenwijd openzet. Hiervoor kun je een ethisch hacker aan het werk zetten. Deze hacker is er niet op uit om gegevens te stelen of je bedrijf plat te leggen. Hij of zij kijkt alleen of een inbraakpoging mogelijk is en welke gegevens dan gestolen zouden kunnen worden. Vervolgens krijg je advies om de situatie zo snel mogelijk te verbeteren. Zo kun je hopelijk voorkomen dat een hacker met minder goede bedoelingen jouw bedrijfsnetwerk aanvalt.
Phishing voorkomen
Phishing is een veel toegepaste manier van doen door hackers. Ze sturen een groot aantal mensen een bericht dat zogenaamd afkomstig is van jouw bedrijf. Vervolgens worden degenen die het bericht ontvangen naar een nep website geleid waar ze hun gegevens moeten invullen, zogenaamd voor een online controle. Met deze gegevens kan de hacker vervolgens op jouw website inloggen om misbruik te maken van de buitgemaakte gegevens. Met een phishing test kun je laten uitzoeken of jouw website op dit moment onder vuur ligt van hackers die op deze manier proberen gegevens buit te maken van nietsvermoedende klanten van jouw bedrijf. Je kunt je klanten dan waarschuwen dat ze op hun hoede moeten zijn als ze berichten ontvangen die zogenaamd van jouw bedrijf afkomstig zijn.
Waarschuw je klanten bij een datalek
Als het toch misgaat en er zijn gegevens van klanten in verkeerde handen gevallen dan is het zaak om dit zo snel mogelijk te melden bij je klanten. Zij kunnen dan maatregelen nemen zoals het wijzigen van inloggegevens voor jouw website of het waarschuwen van hun bank dat er mogelijk verdachte transacties op hun bankrekening worden gedaan. Op die manier kan de schade hopelijk worden beperkt. Een datalek geheim houden is nooit een goed idee. Als dat later uitkomt, en dat gebeurt op enig moment, dan levert dat je bedrijf onherstelbare imagoschade op. Deze schade kan zodanig zijn dat je alleen met een naamswijziging van je bedrijf je onderneming nog kunt redden.