Het registreren van jouw intellectuele eigendom, zoals een merknaam, is zeer belangrijk. Op die manier bescherm je jezelf tegen misbruik door andere partijen en weet je zeker dat jij het exclusieve recht hebt op het gebruik van die merknaam in de landen waar je de naam hebt vastgelegd. Wat is daarbij de impact van EU-regelgeving voor Belgische bedrijven? Daarover lees je in dit artikel.
Het belang van merkregistratie
Het belang van merkregistratie
Als ondernemer met een merk ben je continue bezig om dit merk te versterken. Je maakt je product nog beter zodat het beter aansluit op de wensen van je klanten en je denkt heel goed na over de prijsstelling, distributie en marketing. Bovendien zorg je dat jouw doelgroep, en andere belanghebbenden zoals leveranciers, jouw merknaam goed kennen. Want met naamsbekendheid groeit ook het vertrouwen en dat vereenvoudigt de verkoop van je producten. Het merk is dan ook waar het binnen het bedrijf allemaal om draait. Daarmee wordt het geld verdiend. En daarom laat je de naam van je merk registreren bij de bevoegde instanties. Zo voorkom je dat anderen, zoals concurrenten, dezelfde producten gaan verkopen onder de naam waarvoor jij zoveel inspanningen hebt verricht.
Bescherm je merknaam
Met een merkregistratie verwerf je het exclusieve recht op het gebruik van een merknaam in een bepaalde productgroep, die in juridische termen ook wel een productklasse wordt genoemd. Alleen jij mag, in het geregistreerde land, deze naam gebruiken bij het vermarkten van de aangegeven producten. Wordt er inbreuk gepleegd op dat recht, dan kun je juridische stappen ondernemen. Zo bescherm je dus je merknaam.
Europese regelgeving hebben invloed op merkregistratie
Het registreren van je merknaam in België en andere landen van de EU is een ingewikkelde procedure vol wet- en regelgeving vanuit de Europese Unie. Die regels hebben behoorlijk wat invloed op de mogelijkheden van registratie en jouw rechten na registratie van de merknaam. Zo zijn er regels omtrent het bewijzen van het “actief gebruik” van de merknaam door jouw bedrijf in bijvoorbeeld commerciële uitingen. Ook dien je aan te geven in welke productgroepen (productklassen in juridische termen) de producten vallen die je onder het merk op de mark brengt en heb je natuurlijk ook te maken lokale inschrijvingen in diverse landen, als je ook buiten België actief bent. Kortom, er komt nogal wat bij kijken om je merknaam op een correcte en zorgvuldige manier te laten vastleggen in het merkregister en vervolgens bescherming te genieten.
Professionals weten hoe het werkt
Het registreren van je merknaam in het Belgische merkregister en in andere landen van de EU is daarom niet een klusje dat je zelf gemakkelijk kunt doen. Jij als pak-hem-beet producent van afdekzeilen of leverancier van geavanceerde fietstassen of bijvoorbeeld kantoorartikelen hebt daar immers te weinig verstand van en ervaring mee.
Laat de registratie van jouw merknaam binnen de Benelux of gehele EU daarom over aan experts zoals die van Merknaamregisteren. De kosten die zijn verbonden aan het gebruik van hun diensten wegen ruimschoots op tegen de mogelijke fouten die je zelf kunt maken in dit web van regelgeving en die ervoor kunnen zorgen dat jouw merkregistratie helemaal niet geaccepteerd wordt, of minder waterdicht is dan je had verwacht.
Laat ook je logo of slogan registreren
Ook het gebruik van een beeldmerk zoals een logo of het uiten van een slogan kun je laten beschermen. Aangezien dit vaak integraal onderdeel is van je merkbekendheid is het zeker aan te bevelen om ook slogans en logo’s te registreren in dezelfde landen als waar je je merknaam laat vastleggen.
Merkbewaking
Zodra je je merknaam hebt laten registreren in het merkregister heb jij dus bescherming en daarmee het exclusieve recht op het gebruik van die merknaam. Maar dan moet je er nog wel voor zorgen dat iedereen dit recht respecteert. Je kunt dan regelmatig de markt afspeuren naar eventuele inbreuk, maar je kunt ook de merkbewaking over laten aan de ervaren specialisten van Merknaamregistreren, die precies weten waarop ze moeten letten en wat er nou wel en niet is toegestaan.
Succes met het verder uitbouwen van jouw unieke merk!